Blog, Nieuws

Beslishulp: nieuw hulpmiddel voor hulpdiensten

Onder grote druk in een oogwenk beslissingen nemen die het verschil kunnen maken tussen leven en dood. Of het nu gaat om een brand, een verkeersongeval of een medisch noodgeval, als hulpverlener moet je snel en adequaat handelen om letsel en schade te beperken. Gelukkig is er nu de beslishulp, een nieuwe tool die hulpdiensten kan ondersteunen bij het nemen van beslissingen onder druk. We spraken Robbert Heinecke, de architect van deze tool.

Verwachte leestijd: 4 minuten

Artificial Intelligence

Voor wie is de tool bedoeld?

“De beslishulp is voor elke meldkamerdienst an sich: politie, brandweer en ambulance. En daarbij ook voor de CaCo, die het algemene multibeeld heeft. Het systeem geeft dus zowel een mono- als multibeeld. Meer specifiek is het systeem voor manschappen, centralisten, de tactisch officier van de alarmcentrale, Officieren van Dienst, bevelvoerders en andere operationeel leidinggevenden.”

Hoe werkt het?

“Het systeem geeft real-time informatie over incidenten in de regio. Zo zie je de basisgegevens zoals prioriteit, het incidentnummer, wanneer het incident is gestart en de classificatie van het incident. Voor elke afzonderlijke hulpdienst en de CaCo krijgt een incident daarnaast een score die aangeeft hoe ernstig of belangrijk een incident is, bijvoorbeeld in termen van impact op de omgeving. Die score is afhankelijk van alle data uit GMS en besloten en publieke bronnen. De komende maanden voegen we daar door Artificial Intelligence gegenereerde data aan toe.

In het geval van de brandweer krijgt een incident 10 punten als er een OvD-B aan het incident is gekoppeld. Wordt er ook nog ontruimd, dan komen daar 30 punten bij en krijgt het incident een totaalscore van 40 punten. Hoe meer punten, hoe ernstiger het incident. Dat is ook te zien aan de kleur: het incident verkleurt van groen naar rood naarmate het meer punten krijgt. Hierdoor kunnen hulpverleners snel inschatten hoe ernstig een incident is en welke middelen nodig zijn om het op te lossen.”

Wat is de meest veelbelovende eigenschap van de tool?

“Dat het hulpdiensten binnen no time een handelingsperspectief kan bieden. Zoals eerder benoemd verzamelt de beslishulp allerlei data uit verschillende bronnen. Daarnaast houdt het systeem overzicht over de operationele sterkte van voertuigen en specialistische teams. Met alle (operationele) informatie maakt het dwarsverbanden en op basis daarvan geeft het adviezen. Maar het systeem geeft ook adviezen op basis van incidentgegevens uit het verleden, zoals inzettijd en opschaling.

Kun je een voorbeeld noemen?

“Toen ik net begon met de implementatie van dit systeem ontstond er een brand in een gezondheidszorginstelling. De centralist had al in het kladblok geplaatst dat er een ontruiming gaande was. Op basis van de factoren ‘gezondheidszorg’ en ‘ontruiming’ gaf het systeem meteen het advies GRIP 1 te maken. Daarnaast zag de beslishulp dat de gevoelstemperatuur onder de 5 ℃ was. Mensen moesten door ontruiming dus naar buiten terwijl het koud was. Op basis van die combinatie van factoren gaf het systeem het advies (oordeelsvorming) om binnen een uur een opvanglocatie te regelen. In de praktijk kan een collega op de meldkamer het advies beantwoorden en het daarmee omzetten in een besluit. Hiermee wordt de BOB-structuur toegepast zoals alle hulpdiensten deze ook op straat kennen.

“De meest veelbelovende eigenschap van de Beslishulp is dat het hulpdiensten binnen no time een handelingsperspectief kan bieden.”

Wat verder opviel: de beslishulp gaf géén advies om logistiek op te starten om hulpverleners ter plaatse van eten en drinken te voorzien, terwijl dat bij grote brand en GRIP standaard wordt gedaan. Het systeem meldde dat de gemiddelde inzettijd van een incident als dit 98 minuten bedraagt op basis van data uit het verleden. Uiteindelijk is het incident afgehandeld in 92 minuten, dus de inzettijd lag redelijk in lijn met het gemiddelde. Aangezien het 1 à 2 uur duurt voordat je logistiek is opgestart, was deze niet nodig bij dit incident.”

Wanneer geeft de beslishulp advies?

“Dat verschilt per situatie. Het systeem geeft adviezen (oordeelsvorming) op basis van data uit het verleden en dwarsverbanden tussen data uit besloten en publieke bronnen om een besluit te ondersteunen, maar de drempelwaarden kunnen we zelf inrichten. We monitoren nu de grenswaarde en passen deze stap voor stap aan zodat deze goed aansluit op de praktijk. De eerste testen in juni moeten hier meer helderheid over geven. Als de testers bijvoorbeeld vinden dat ze te veel adviezen krijgen, dan kunnen we die drempelwaarde opschroeven. Daar moeten we gevoel voor krijgen door met een groep mensen te gaan testen en met elkaar te zeggen: dit zijn goede waardes om te adviseren.”

Hoe zien die testen eruit?

“We gaan verschillende scenario’s in de tool zetten, kijken hoe de tool reageert en daar vervolgens meningen over vormen. Wat vinden we daarvan? Vinden we de incidentscores passend? Geeft de tool op het juiste moment advies? Ook wil ik zorgen dat testers aan elk scenario een score tussen 0 en 10 geven op de onderdelen efficiëntie, effectiviteit en veiligheid. Hebben de testers het idee dat de beslishulp hulpverlening op deze onderdelen bevordert?”

Robbert tot slot: “Ik wil collega’s van de Gezamenlijke Brandweer en de Veiligheidsregio’s Zuid-Holland Zuid en Rotterdam-Rijnmond graag oproepen om zich te melden voor het testteam. Hoe meer, hoe beter. Idealiter gaan we elke week met kleine groepjes aan de slag, zodat we echt het gevoel van de straat in het systeem kunnen verwerken.”

Deel dit artikel

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings